Over Mij

8/28/2016

The final countdown



Niks is ironischer dan terecht komen in een situatie en vervolgens ook nog eens het meest toepasselijkste liedje op de radio horen. Dit zijn meestal dingen die je alleen ziet in films. Denk bijvoorbeeld aan de film Bedtime Stories. Wanneer Marty denkt dat hij in een nare situatie terecht gaat komen met vuur, komt er heel toepasselijk het welbekende liedje I'm On Fire van Bruce Springsteen op de radio. De ironie kan je op dat moment bijna proeven.

Zoals jullie misschien wel meegekregen hebben stond ook Nederland gisteren in vuur en vlam. Bijna letterlijk. Ons kikkerlandje werd op de nacht van 27 augustus zwaar getroffen door de bliksem. Het was zo heftig dat ik op een gegeven moment echt dacht dat de wereld verging. Samen met een vriendin zat ik op dat moment in de auto en de hemel was compleet los gebarsten. Regen, onweer, bliksem. Noodweer. Het was verschrikkelijk. Dan moet je de situatie even voor je zien. Twee meiden in een auto op een plek waar ze nog nooit eerder geweest waren. Hartstikke spannend (nog spannender: ik zat achter het stuur). Je probeert elkaar gerust te stellen en de situatie een beetje nuchter te overzien. Dan plots besluit radio Veronica het meest toepasselijkste lied ooit aan te zetten en ja hoor, daar kwam het:

IT'S THE FINAL COUNTDOOOOOOWN!!!!

Ja toen was het echt klaar voor mij. Voor een bijna volle honderd procent zeker wist ik dat de nacht van 27 augustus het einde van de wereld zou zijn. Het laatste liedje wat ik ooit te horen kreeg in mijn leven zou Europe zijn met The Final Countdown. Hoe zielig was dat. Een erger einde kon ik mij op dat moment niet echt voorstellen. En niet dat The Final Countdown een verschrikkelijk lied is. Dat echt niet. Maar op het moment zelf kon ik dit lied alleen maar zien als een teken dat het binnen toen en een paar minuten allemaal over zou zijn. Nederland compleet van de kaart geveegd. Het is een wonder dat het allemaal nog redelijk in tact gebleven is.

Gelukkig maakte Europe al snel plaats voor Phil Collins, die met het prachtige lied I Wish It Would Rain Down kwam. Tja, ik denk dat radio Veronica het allemaal expres deed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten