Over Mij

8/30/2016

Je privacy behouden op Whatsapp


Afgelopen week kreeg ik ineens een heel raar bericht op Whatsapp. Dit bericht vertelde mij dat het privacybeleid aangepast zou worden en of ik akkoord wilde gaan met het nieuwe beleid. Meestal ben ik in deze gevallen een heel naïef persoon wat meteen op Akkoord zou drukken, maar ik ben blij dat ik hier toch mijn aandacht in gestoken had. De volgende dagen kreeg ik ook screens in groepsgesprekken van vrienden die zich afvroegen: wat is dit nou weer?


Om even een lang verhaal kort te maken: Whatsapp vraagt hiermee om toegang te krijgen tot jouw gesprekken. Zo kunnen ze simpel weg in al jouw privé en groepensgesprekken breken om jouw vervolgens reclame te verkopen. Zie je het al voor je? Dan ben je even met je vriendinnengroep aan het kwijlen over -weet ik veel- Zac Efron en krijg je ineens vol in je scherm een advertentie over de nieuwste film waar deze gozer in gaat spelen. Ik neem aan dat iedereen er wel over eens is dat dit niet is wat wij willen. De gesprekken zijn jouw eigendom en niet iets waar een adverteerder bij moet komen.



De bovenstaande video kwam ik vandaag heel toevallig tegen op Youtube. Het kanaal genaamd Handig legt in deze video kort uit hoe je de optie op Whatsapp kan uitschakelen. Zo kan Whatsapp niet in jouw gesprekken komen en blijft jouw privacy jouw eigendom. Het is een kort filmpje van nog geen twee minuten waar ook nog eens kort in uitgelegd wordt waar dit beleid voor staat. Hopelijk hebben jullie hier wat aan of beter: misschien hadden jullie deze optie al lang uitgezet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten